Minerali u organizmu

Minerali

Minerali su anorganski elementi koji u organizmu imaju brojne značajne funkcije. Prema količini u organizmu dijelimo ih u dvije grupe:

  • Minerali koji se u organizmu nalaze u značajnim količinama
  • Minerali koje nalazimo u tragovima

Minerali koji se u organizmu nalaze u značajnim količinama

Tijelo treba i pohranjuje prilično velike količine nekih minerala. Oni nisu važniji za zdravlje od minerala u tragovima, samo su prisutni u našem tijelu u većim količinama. Minerali putuju kroz tijelo na različite načine. Primjerice, kalij se brzo apsorbira u krvotok gdje slobodno cirkulira i izlučuje se bubrezima, slično vitaminu topljivom u vodi. Kalcij je više poput vitamina topivog u mastima jer mu je potreban nosač za apsorpciju i transport.

Minerali koje nalazimo u većim količinama

  • kalcij
  • kloridi
  • magnezij
  • fosfor
  • kalij
  • natrij
  • sumpor

Funkcije važnih minerala

Jedna od ključnih zadaća važnih minerala je održavanje odgovarajuće ravnoteže vode u tijelu. Natrij, klorid i kalij preuzimaju vodeću ulogu u tome. Tri zdrava glavna minerala – kalcij, fosfor i magnezij su važni za zdrave kosti. Sumpor pomaže u stabilizaciji proteinskih struktura uključujući neke od onih koji čine kosu, kožu i nokte.

Savjet

Previše jednog glavnog minerala može rezultirati nedostatkom drugog. Ovakve neravnoteže obično su posljedica preopterećenja dodacima, a ne izvorima hrane. Nudimo vam dva primjera:

  • Preopterećenje soli – kalcij se veže s viškom natrija u tijelu i izlučuje se kad tijelo osjeti da se razina natrija mora sniziti. To znači da ako unosite previše natrija kroz stolnu sol ili prerađenu hranu, mogli biste izgubiti potreban kalcij jer se tijelo riješava viška natrija
  • Višak fosfora – previše fosfora može ometati vašu sposobnost apsorpcije magnezija

 Minerali u tragovima

Količina svih minerala u tragovima koji se uobičajeno nalaze u organizmu figurativno rečeno stane na vrh žličice. Neki ih nazivaju mikromineralima. Unatoč maloj količini njihovi su doprinosi jednako važni kao i doprinosi minerala poput kalcija i fosfora koji su prisutni u značajno većim količinama.

Minerali u tragovima

  • krom
  • bakar
  • fluoridi
  • jod
  • željezo
  • mangan
  • molibden
  • selen
  • cink
  • silicij
  • nikal

 Uloga minerala u tragovima

Minerali u tragovima obavljaju raznovrstan niz zadataka.

  • Željezo je najpoznatije po izvlačenju kisika iz cijelog tijela
  • Fluorid jača kosti i sprečava propadanje zuba
  • Cink pomaže u zgrušavanju krvi, ključan je za okus i miris te pojačava imunološki odgovor
  • Bakar pomaže u stvaranju nekoliko enzima od kojih jedan pomaže u metabolizmu željeza i stvaranju hemoglobina koji nosi kisik u krvi

Ostali minerali u tragovima obavljaju podjednako vitalne poslove, poput pomaganja u blokiranju oštećenja tjelesnih stanica i stvaranja dijelova ključnih enzima ili pojačavanja njihove aktivnosti.

Savjet

Minerali u tragovima međusobno djeluju ponekad na načine koji mogu potaknuti neravnotežu. Previše jednog može uzrokovati ili pridonijeti manjku drugog. Evo nekoliko primjera:

  • Manje preopterećenje mangana može pogoršati nedostatak željeza. Premalo previše može također stvoriti probleme.
  • Kada tijelo ima premalo joda, usporava se proizvodnja hormona štitnjače, što izaziva sporost i debljanje, ali i druge zdravstvene probleme. Problem se pogoršava ako tijelo ima i premalo selena.

Povremeno ćemo slati obavijesti o novostima s portala, korisnim savjetima i pogodnostima. Budite među prvima koji će to saznati!